Η τοποθέτηση της ΛΣ για τον Προϋπολογισμό του 2020 στο Δήμο Ελευσίνας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (13/12/2019)
Είναι ένας προϋπολογισμός «κομμένος και ραμμένος»
στη συνεχή μείωση της Κρατικής Επιχορήγησης,
που αγνοεί τις τεράστιες ανάγκες για έργα και υποδομές στην πόλη...

Δεν βλέπουμε τον Π/Υ ξεκομμένο με τη συνολικότερη πολιτική και οικονομική κατάσταση, και δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά αφού τα χρήματα που λαμβάνει ο Δήμος από την κρατική επιχορήγηση είναι άρρηκτα δεμένα
- με πολιτικές αποφάσεις όπως ο "δημοσιονομικός κορσές" που θέτει το Παρατηρητήριο και σε αναγκάζει να φτιάχνεις Π/Υ ενταγμένους στους μνημονιακούς νόμους της δημοσιονομικής σταθερότητας
- με ένα Μεσοπρόθεσμο που έχει ψηφιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση μέχρι το 2022 και προβλέπει ότι η κρατική χρηματοδότηση για την Τοπική Διοίκηση θα έχει ταβάνι τα 2,7 δισ
- τον Κρατικό Π/Υ που έχει καταθέσει η σημερινή Κυβέρνηση και προβλέπει ότι τα χρήματα που θα δοθούν στους Δήμους θα είναι 1,8 δις
- τον προϋπολογισμό της περιφέρειας που ψηφίστηκε πριν λίγες μέρες που προβλέπει κεντρικούς αυτοτελείς πόρους 102 εκατομμύρια, από τα οποία 75 εκατομμύρια είναι μισθοδοσία. Δηλαδή, όλα κι όλα 27 εκατομμύρια! Δηλαδή, ο κρατικός προϋπολογισμός χρηματοδοτεί την Περιφέρεια Αττικής, όπου κατοικεί το 40% του πληθυσμού της χώρας, με 27 εκατομμύρια!
- με ένα επαναλαμβανόμενο έργο εμπαιγμού από όλες τις μέχρι τώρα Κυβερνήσεις που διαδοχικά με τον Καποδίστρια - τον Καλλικράτη και το Κλεισθένη και το ευφυολόγημα της «αποκέντρωσης πόρων και αρμοδιοτήτων» σταδιακά αποψιλώνουν τους Δήμους από κρατική χρηματοδότηση και τους καθιστούν άλλον ένα φορολογικό μηχανισμό στο πλάι του Κράτους μέσω της ανταποδοτικότητας
Αυτό το διαχρονικό έλλειμμα της επαρκούς κρατικής χρηματοδότησης προς τους Δήμους καλείται να το πληρώσει ο λαός με την ιδιότητα του δημότη ή του κατοίκου. Ήδη στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2020 προβλέπεται το φορολογικό βάρος κατά 93% να το σηκώσει ο λαός.
Τι έχουμε σήμερα; Το λαϊκό εισόδημα ουσιαστικά να φορολογείται 5 φορές: φόρος εισοδήματος - έμμεση φορολογία - ΕΝΦΙΑ - τέλος αλληλεγγύης - ανταποδοτικά τέλη μέσα από τους Δήμους.
Άρα αυτός που συνεισφέρει κατά 93% στα φορολογικά έσοδα του κράτους, ξαναπληρώνει για ότι κάνει στο Δήμο που κατοικεί, επειδή το κράτος διαχρονικά στερεί έσοδα από τους Δήμους.
Η Λαϊκή Συσπείρωση παλεύει ώστε το κράτος να έχει την αποκλειστική χρηματοδότηση των Δήμων και την ευθύνη της μισθοδοσίας των εργαζομένων σ' αυτούς και αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν φορολογηθεί το μεγάλο κεφάλαιο. Αυτό απαιτεί λοιπόν να ανατραπεί η σημερινή σχέση που το μεγάλο κεφάλαιο συνεισφέρει μόνο το 7% των φορολογικών βαρών και μάλιστα για το 2020 προβλέπεται να μειωθούν τα φορολογικά έσοδα του Κράτους από τις επιχειρήσεις κατά 446 εκ όταν αντίστοιχα προβλέπεται να αυξηθούν τα έσοδα από τη φορολογία των φυσικών προσώπων κατά 423 εκ.
Η δική μας πρόταση ξεκινά με αφετηρία την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών και την φορολογική ελάφρυνση του λαού, άρα η δική μας πρόταση πατά στην φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου, το οποίο μάλιστα μέσα από τους Δήμους με όλες τις θεσμικές αλλαγές διαχρονικά των κυβερνήσεων, βρίσκει και νέο πεδίο κερδοφορίας (ΣΔΙΤ για σχολεία, διαχείριση απορριμμάτων, ανακύκλωση, πρόγραμμα Φιλόδημος, αξιοποίηση ελεύθερων χώρων, Ευρωπαϊκά επενδυτικά προγράμματα, κ.α.).
Είναι ανώφελο να συζητάμε τον Π/Υ του Δήμου αποστεωμένα εντός των τειχών της αίθουσας του Δημοτικού Συμβούλιο ή απλά σε μια μικροκλίμακα εντός των ορίων της πόλης μας.
Και ο φετινός Π/Υ του Δήμου της νέας δημοτικής αρχής είναι προσαρμοσμένος σ' αυτή την πολιτική, της αποδοχής της καθήλωσης πόρων από το κράτος και της φορολόγησης του δημότη.
Από τα 13 εκατομμύρια των ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΕΣΟΔΩΝ του Δήμου για το 2020
- μόλις τα 7 εκατομμύρια προέρχονται από την Κρατική χρηματοδότηση
- 6,8 εκ προέρχονται από "ιδία έσοδα" δηλ. φόρους και τέλη
δηλαδή όσα παίρνει ο Δήμος από το Κράτος, σχεδόν άλλα τόσα εισπράττει από τους δημότες.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι τα χρήματα που παίρνει ο Δήμος από το Κράτος υπολείπονται κατά 5 εκ από το σύνολο του μισθολογικού κόστους του Δήμου. Το στοιχείο αυτό φανερώνει την κατεύθυνση, ότι οι Δήμοι για να λειτουργούν στοιχειωδώς δηλαδή να πληρώνουν το προσωπικό τους πρέπει να φορολογούν τους δημότες αφού το κράτος στερεί πόρους από τους Δήμους. Εδώ φαίνεται και το επόμενο βήμα που είναι η γενίκευση της μη μόνιμης εργασίας στους Δήμους, η εντατικοποίηση του προσωπικού, η παράδοση υπηρεσιών σε ιδιώτες για να μειώνουν οι Δήμοι το μισθολογικό κόστος, η ανταποδοτικότητα για κάθε υπηρεσία για το δημότη.
Στον Π/Υ ξεχωρίζουμε τις 112 χιλ € που θα λάβει ο Δήμος για συντήρηση των σχολείων για το 2020 που εκτιμάμε ότι είναι πολύ πίσω από τις πραγματικές ανάγκες που έχουν τα 36 σχολεία της Ελευσίνας και της Μαγούλας(13 Νηπιαγωγεία, 13 Δημοτικά, 5 Γυμνάσια και 3 Λύκεια, 2 ειδικά). Αυτό σημαίνει ότι αντιστοιχούν σε κάθε σχολείο της πόλης 3.000€ το έτος για συντήρηση όταν έχουμε σχολεία με μεγάλα προβλήματα, προβλήματα που αναδείχθηκαν στον πρόσφατο σεισμό, κτίρια παμπάλαια και πολλά σχολεία με σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές.
Ακόμα και τα έσοδα των ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ που είναι 736 χιλ € για το 2020 δεν επαρκούν για την ομαλή λειτουργία των σχολείων όταν έχει φανεί ότι τεράστιο ποσοστό από αυτά πηγαίνει για ΔΕΚΟ και ελάχιστα υπολείπονται για λειτουργικές δαπάνες. Το αποτέλεσμα είναι σε πολλές περιπτώσεις οι γονείς να βάζουν το χέρι στην τσέπη για την καθημερινή λειτουργία, της κατά τα άλλα δωρεάν παιδείας.
Εξόφθαλμη επίσης στο φετινό Π/Υ είναι η μεγάλη έλλειψη σε έργα ουσίας για την πόλη, κάτι που φάνηκε και από το τεχνικό πρόγραμμα που ψηφίστηκε την προηγούμενη βδομάδα που ήταν αυτούσιο της προηγούμενης δημοτικής αρχής με κανένα νέο σημαντικό έργο. Λείπουν έργα ζωτικής σημασίας όπως η αντιπλημμυρική θωράκιση της Ελευσίνας και της Μαγούλας, ιδιαίτερα περιοχών όπως το κέντρο της Ελευσίνας, η άνω Ελευσίνα, πολλοί δρόμοι της Μαγούλας, η ανατολική είσοδος της πόλης κ.α. που με μια βροχή γίνονται λίμνες.
Επίσης η ολοκλήρωση των αποχετευτικών έργων και η σύνδεση με κομμάτια της πόλης που αργεί, έργα όπως νέοι χώροι πρασίνου που τόσο είχε αναδείξει προεκλογικά ο Δήμαρχος και δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, καθώς και η απουσία άλλων σημαντικών έργων που έχει ανάγκη η πόλη όπως νέοι αθλητικοί χώροι ή άλλοι χώροι για πολιτιστικούς σκοπούς.
Κλείνοντας πιστεύουμε ότι και ο φετινός Π/Υ του Δήμου είναι ένας Π/Υ είναι μία από τα ίδια. Συντηρεί μια υπάρχουσα κατάσταση, στηρίζεται στην φορολογία του δημότη και στην ανταπόδοση και επιτείνει ακόμα περισσότερο τη λειτουργία του Δήμου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στη λογική «κόστος - όφελος».
Εμείς καλούμε τα λαϊκά στρώματα να διεκδικήσουν την εξασφάλιση από τον κρατικό προϋπολογισμό όλων των αναγκαίων πόρων και των οφειλόμενων για την Τοπική Διοίκηση, να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά την Τοπική Διοίκηση πεδίο επιχειρηματικής δράσης και φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
Την εξασφάλιση δημόσιων δωρεάν υπηρεσιών με επαρκή και άμεση στελέχωση της λειτουργίας τους με μόνιμους εργαζόμενους όλων των αναγκαίων ειδικοτήτων, τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Την κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και της ανταπόδοσης.
Να απαιτήσουν τη γενναία χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων για αντισεισμική, αντιπλημμυρική προστασία και τη λειτουργία ενός αποκλειστικά δημόσιου, δωρεάν συστήματος στους βασικούς κοινωνικούς τομείς (Υγεία - Πρόνοια, Παιδεία), που πρέπει να είναι στην ευθύνη του κεντρικού κράτους, σταματώντας τη μεταφορά τους στην Τοπική Διοίκηση, γιατί αυτό σημαίνει υποβάθμιση και μεταφορά του κόστους στις πλάτες του λαού.
* εδώ ολόκληρη η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου